Mindfulness

Mindfulness

Teori

At være mindfuld er at være til stede i nuet. Mindfulness er at gå på opdagelse med nysgerrighed, åbenhed, interesse og venlighed i f.eks. sansninger eller tanker. Nærværet er ikke vurderende og kræver ingen tænkning. Ofte vurderer vi ”lille”, ”pæn”, ”grim”, ”sort”, ”strålende” osv.


Den positive effekt ved mindfulnesstræning kan forklares ved at man udvikler en metakognitiv opmærksomhed, dvs. man lærer at observere, kropsfornemmelser tankeprocesserne og emotioner, mens de foregår. Derved skabes en ændring i relationen til de oplevede mentale begivenheder - tanker ses som tanker - og ikke som en afspejling af virkeligheden. Metakognitiv opmærksomhed gør det lettere at opfange begyndende tegn på f.eks. stress.


En anvendelig metafor er at se sig selv som et træ. Træet står i solskin, støvregn, silende regn, der er regnbuer, slud og sne, vindstille vejr, i den lette kælende brise, i rusk, i storm og i orkan. Alt i konstant forandring.

Hvis vi under en storm er i toppen, vil det ruske meget i os. Sidder vi længere nede i stammen af træet, vil stormen ruske os mindre. Forankrer vi os ved roden, så er der næsten ingen bevægelse.


Vi har en tendens som mennesker til at identificere os med vejret ikke med træet og forankre os selv langt nok nede i træet. 


Meget af vores tid går med at gøre noget. Vi er ofte på vej til det næste. Vi løser opgaver, vi planlægger, vi organiserer, vi ordner. Vi er i ”doing mode” eller ”gøregear”. Vores sind har travlt. I doing mode løser vi opgaver ved at se på A og gå til B. Desværre prøver vi også at løse vores følelsesliv og vores kropsfornemmelser efter samme model. Men nogen gange er der langt mere hensigtsmæssigt at løse problem A ved blot at være ved det uden at regne den ud. Derved forandres det ofte. Det at være til stede i nuet, kaldes i mindfulnesstræning at være i being mode, at være til stede, nærværende tilstedeværelse, åndsnærvær.

Kursister har sagt

”Jeg er langt bedre til at forblive at være den jeg er, fremfor at blive opslugt af mine tanker og blive til dem.”

Louise


”Brugbare virksomme værktøjer. Større ro. Aldrig siden stress for første gang i 2001 har jeg oplever noget så virksomt.”

Malene


”Kontrol af angst og depression. Bedre styr på bekymringer. Lært at træffe mere bevidste valg. Acceptere tingenes tilstand. Lært mig selv bedre at kende.”

Birgitte


”Bedre til at mærke behov og holde fokus.”

Maibritt

Meditationer

Forløb

Har du lyst til at træne mindfulness gennem 8 uger mandage fra 16-18. Så er der mulighed for dette i Gedved Medborgerhus i Yogastudiet


Undervisningen er interaktiv og jeg lover det både er sjovt og inspirende. Du vil blive mere nærværende gennem åndedrætsmeditation, øvelser, arbejde i små grupper og yoga.


Du skal være indstillet på at lave hjemmearbejde.


Send mail ved interesse, næste forløb endnu ikke planlagt.

Materiale til undervisningsbrug

Du kan købe arbejdsbog og tilhørende dobbelt Cd med guidede meditationer til dine kursister, såfremt du er uddannet mindfulnessinstruktør i shoppen.

Materiale til selvstudie

Du kan træne mindfulness ved hjælp af en selvstudie arbejdsbog og dobbelt CD med guidede meditationer. Køb den i shoppen.